Звіт керівника (директора) закладу Ірини ВАСИЛЬЧЕНКО перед педагогічним та учнівським колективами, батьками та громадськістю за результатами роботи у 2024/2025 н.р. в частині виконання Стратегії розвитку закладу
Обов’язки керівників закладів загальної середньої освіти визначаються статтею 26 Закону України «Про освіту», статтею 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», установчими документами закладу освіти, колективним та строковим договором.
Як керівник закладу освіти у межах своїх повноважень:
- здійснюю безпосереднє управління закладом освіти.
- несу відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти.
- є представником закладу освіти і дію у відносинах з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами
(пункт 1 статті 26 розділу ІІІ Закону України «Про освіту»).
Як керівник, створювала умови для реалізації прав та обов’язків усіх учасників освітнього процесу, зокрема реалізації академічних свобод педагогічних працівників, створювала необхідні умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами.
Протягом навчального року вирішувала кадрові питання: добирала фахівців на посади працівників, визначала їх функціональні обов’язки.
Забезпечувала та контролювала виконання працівниками закладу освіти Законів України, зокрема в частині організації освітнього процесу державною мовою.
Планувала та організовувала діяльність закладу освіти. Разом з учасниками освітнього процесу працювала над внутрішньою системою забезпечення якості освіти, освітньою програмою, річним планом роботи закладу та іншими документами.
Надавала пропозиції та клопотання щодо обсягу коштів, необхідних для підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Забезпечувала виконання Стратегії розвитку закладу освіти.
Постійно контролювала виконання педагогічними працівниками та здобувачами освіти освітньої програми, здійснювала контроль за досягненнями учнями результатів навчання, визначених Державними стандартами повної загальної середньої освіти (особливо учнів 9, 11 класів).
Разом з адміністрацією закладу сприяла проходженню атестації педагогічними працівниками. Але слід зазначити, що необхідно працювати над залученням педагогічних працівників до проходження сертифікації.
Протягом навчального року здійснювала зарахування, переведення, відрахування учнів, а також їх заохочення (відзначення).
За допомогою спонсорських коштів, були відзначені учні, їх наукові керівники МАН, переможці олімпіад та педагогічні працівники.
Особлива увага приділялась забезпеченню створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища як важливої умови забезпечення освітнього процесу. Перед початком навчального року було вивчене та оцінене освітнє середовище на предмет безпечних та нешкідливих умов на території закладу, а також у приміщенні. Був проаналізований режим прибирання, забезпечення чистоти та охайність місць спільного користування, дотримання режиму провітрювання приміщень, постійно оглядались туалетні кімнати на предмет відповідності санітарним умовам та облаштуванню всім необхідним, перевірялось приміщення для харчування та приміщення для приготування їжі.
Питний режим був забезпечений фонтанчиками з питною водою, кулерами у найпростішому укритті закладу. Карантинні обмеження освітнього процесу мали місце у зв’язку з погіршенням епідеміологічної ситуації.
Необхідною умовою для здійснення якісного освітнього процесу є наявність у закладі необхідних приміщень та засобів навчання. Приміщення розподілені за функціональним призначенням. Дотримувались основних принципів в оформленні та облаштуванні приміщень закладу. Стосовно обладнання кабінетів, були направлені неодноразові клопотання.
Однією з умов безпечного освітнього середовища є знання та дотримання учнями й працівниками закладу вимог охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки.
Створила умови для відповідного навчання (змішаний формат), забезпечення належного рівня пожежної безпеки та дотримання вимог щодо охорони праці. Особливо зараз, під час сигналу «Повітряна тривога», у закладі існує система оповіщення. Кожен клас, педагогічні працівники ознайомлені зі шляхами евакуації. Під час сигналу учні відразу залишали приміщення закладу та перебували в укритті, де продовжували освітній процес.
Заходи з ознайомлення з правилами пожежної безпеки часто проводилися працівниками ДСНС з урахуванням вікових особливостей учнів.
Звертала постійну увагу на забезпечення у закладі належного рівня дотримання вимог щодо охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Для уникнення шкільного травматизму, постійно тримала на контролі безпечність території та обладнання ігрових і спортивних майданчиків, безпечність приміщень закладу, справність інвентаря та меблів, дотримання вчителями та іншими працівниками закладу освіти правил та вимог щодо охорони праці та безпеки життєдіяльності під час навчальних занять, знання та вміння педагогічних працівників надавати першу допомогу (на базі медичного коледжу ім.М.І.Ситенка) постійною профілактичною роботою з учнями.
Якісне і здорове харчування – одна з умов здоров’я, розвитку та успішного навчання дітей. Постійно контролювала організацію харчування (режим, примірне меню), безпеку та якість продуктів харчування та продовольчої сировини, готової продукції, виконання норм харчування, матеріально-технічний стан харчоблоку, дотримання вимог санітарного законодавства, впровадження постійно діючих процедур, які базуються на принципах системи аналізу небезпечних факторів контролю у критичних точках (НАССР), дотриманням санітарно-протиепідемічного режиму на харчоблоці та проходження обов’язкових медичних оглядів працівниками харчоблоку. Заклад освіти з січня по червень бере участь у програмі Шкільного харчування від Всесвітньої продовольчої програми ООН, в рамках якої покращено харчування учнів 1-4 класів, зокрема: в раціон внесено йогурти, свіжі фрукти. У наступному навчальному році планується продовжити програму шкільного харчування від ВПП ООН.
Створюємо умови для безпечного використання мережі Інтернет, формуємо в учасників освітнього процесу навички безпечної поведінки в інтернеті.
Застосовуємо різні підходи для адаптації та інтеграції учнів до освітнього процесу (щоб уникнути багатьох проблем). Особливо для учнів 1-х, 5-х, 10-х класів, новоприбулих учнів з різних регіонів України, учнів з особливими освітніми потребами.
В закладі проводяться різні заходи, психологічні консиліуми щодо адаптації, індивідуальні бесіди, спілкування з батьківською громадою, відвідування класних зборів. Спостерігаю за поведінкою учнів як на уроках, так і позаурочний час. Постійно залучаю практичного психолога до системи адаптаційних заходів. Активізую роботу учнівського самоврядування. Забезпечую умови для реалізації принципу наступності в навчанні, допомагаю особисто педагогічним працівникам адаптуватися до нових умов.
В обов’язки керівника входить забезпечення створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування). Для цього вивчала ситуації та аналізувала звернення, вивчала психологічний клімат у класах. Разом із заступниками та практичним психологом проводили анкетування учнів, батьків та педагогів з метою виявлення основних чинників, що негативно впливають на психологічний клімат в закладі.
Був затверджений та оприлюднений План заходів із протидії боулінгу. У разі загрози виникнення булінгу виконувала ряд дій, щоб уникнути подальшого розвитку. Вивчала рівень отримання психолого-соціальної підтримки учнів , які цього потребували. До політики запобігання булінгу і мобінгу активно залучали представників учнівського самоврядування. Майже всі педагогічні працівники пройшли навчання із запобігання та протидії насильству і булінгу.
Заклад освіти має забезпечувати максимально зручне для всіх учасників освітнього процесу середовище, яке відповідає основним принципам інклюзивної освіти, рівності та поваги до прав людини. Мені, як керівнику освітнього закладу, необхідно направити свою роботу на застосування принципу розумного пристосування у збудованих приміщеннях та використовувати можливі форми пристосування в організації освітнього середовища, створювати умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей. В одному з класів було організовано інклюзивне навчання. Була оформлена відповідна документація, створена команда психолого-педагогічного супроводу (проведені засідання команди супроводу), залучалися фахівці інклюзивно-ресурсного центру, які надавали методичну допомогу педагогічним працівникам щодо особливостей організації психолого-педагогічних послуг. Як керівник, здійснювала регулярну комунікацію з мамою дитини.
Система оцінювання результатів навчання учнів потребує постійного моніторингу з боку керівника закладу, а саме:
- виявлення об’єктивного та раціонального підходу до оцінювання результатів навчання учнів з боку вчителя;
- простеження системності в оцінюванні учнів, динаміки їхніх результатів навчання.
З цією метою разом з заступниками відвідували уроки, спостерігали за виявленими проблеми за результатами моніторингів, опрацьовували класні журнали, проводили індивідуальні бесіди. Зазначені питання обговорювали на засіданнях педагогічних рад з метою аналізу результатів.
Якщо аналізувати роботу керівника за напрямом педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу, то моє завдання було – допомога у ефективному плануванні діяльності, використанні сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей учнів, забезпечення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників, спонукати дотриманню основних принципів педагогіки партнерства, організації педагогічної діяльності та навчання учнів на засадах академічної доброчесності.
Для успішної роботи закладу освіти проводили протягом навчального року регулярне вивчення та оцінювання функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти.
Керівник закладу освіти зобов’язаний дбати про стан та розвиток матеріально-технічної бази ти звертатися до засновника із проханням щодо належного фінансового та матеріально-технічного забезпечення закладу.
Відповідно до частини 4 статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», керівник зобов’язаний створювати психологічно-комфортне середовище, яке забезпечує конструктивну взаємодію учнів, їх батьків, педагогічних та інших працівників закладу освіти та взаємну довіру.
Постійно відкрита для спілкування з учасниками освітнього процесу та іншими зацікавленими особами, надаю відкриту та повну інформацію про те, який стан справ у закладі, які проблеми виникають і як вони вирішуються. Але управлінські рішення необхідно приймати з урахуванням пропозицій тих учасників освітнього процесу, яких воно стосується.